Dla nowych widzów może to być zaskoczenie, ale regularni bywalcy multipleksów dobrze wiedzą, że przed każdym seansem leci blok z reklamami oraz zwiastunami nadchodzących filmów. Co ciekawie, nie wszystkie kina wyświetlają reklamy przed seansem. Ile trwają reklamy przed seansem w kinach Cinema City, Multikinie i Heliosie? Co wpływa na ich długość, dlaczego w kinach są reklamy przed seansem i czy wszystkie kina je wyświetlają?
Ile trwają reklamy w kinie?
Czas trwania reklam w kinie zależy od popularności produkcji, pory roku oraz harmonogramu seansów. Z reguły przed blockbusterami puszcza się więcej reklam, niż przed niszowymi filmami artystycznymi, a w wakacje jest mniej reklam, niż w okresie świątecznym. Spoty reklamowe trwają co najmniej kilkanaście minut. Co więcej, dystrybutorzy puszczają zwiastuny innych swoich produkcji po bloku płatnych reklam, przez co w praktyce film rozpoczyna się od 20 do nawet 30 minut po godzinie napisanej na bilecie.
Cinema City
Reklamy w Cinema City trwają średnio ok. 25 minut. Niektóre bloki reklamowe są nieco krótsze, więc jeśli chcecie na pewno zdążyć na seans, ale nie macie ochoty na oglądanie reklam, to wejdźcie na salę na 20 minut przed startem filmu. Pracownicy przy kasie biletowej znają dokładny czas rozpoczęcia i zakończenia filmu. W razie wątpliwości, warto się ich zapytać.
Multikino
Reklamy w Multikinie trwają średnio ok. 25 minut. Bloki reklamowe są zasadniczo dość podobnej długości, ale warto zostawić sobie kilka minut zapasu i pojawić się na sali kinowej najpóźniej 20 minut po rozpoczęciu seansu. Przy zakupie biletu możecie zapytać pracownika o dokładną minutę rozpoczęcia filmu.
Helios
Reklamy w Heliosie trwają średnio ok. 25 minut. Zdarzają się jednak krótsze oraz dłuższe bloki reklamowe. Podobnie jak w przypadku Multikina i Cinema City, warto pojawić się w sali kinowej nie później, niż na 20 minut po godzinie rozpoczęcia filmu umieszczonej na bilecie. W razie wątpliwości, warto poprosić o pomoc pracowników sieci.
Dlaczego kina wyświetlają reklamy przed seansem?
Kina wyświetlają reklamy przed seansem, żeby zwiększyć przychody i pokryć koszty prowadzenia biznesu. Wiele osób może o tym nie wiedzieć, ale zdecydowana większość przychodów ze sprzedanych biletów trafia do dystrybutora. W zależności od rodzaju i popularności filmu, a także wynegocjowanych warunków, jest to od 70 proc. do nawet 95 proc. ceny biletu. Ta ostatnia, najwyższa stawka dotyczy przede wszystkim głośnych filmów hollywoodzkich, które przyciągają szeroką publiczność.
Kina ponoszą wysokie koszty związane z działalnością – muszą opłacić lokal, pracowników, prąd, zapłacić podatki. Wpływy z biletów są niewielkie, więc sieci zarabiają na dodatkowych usługach: sprzedaży jedzenia, organizacji wydarzeń oraz właśnie na reklamach.
Wpływy z kampanii marketingowych partnerów pozwalają opłacić część kosztów. Firmy chętnie wykupują promocję w sali kinowej, bo reklamy wyświetlane na dużym ekranie robią duże wrażenie, a widzowie siedzący na sali odruchowo koncentrują na nich uwagę. Agencje marketingowe przygotowują specjalne, kinowe wersje spotów promocyjnych, co ułatwia dotarcie z przekazem. Co więcej, kina dostarczają partnerom dokładne dane, włącznie z liczbą widzów obecnych na sali, dzięki czemu łatwiej jest zmierzyć efektywność przeprowadzonej kampanii reklamowej.
Czy wszystkie kina wyświetlają reklamy przed seansem?
Część kin nie wyświetla reklam przed seansem. Dotyczy to przede wszystkim niewielkich kin studyjnych, które utrzymują się ze sprzedaży biletów, dotacji z instytucji państwowych i samorządowych oraz innych źródeł. Większość z nich nie emituje reklam przed seansem, a jeśli już, to jest to kilkuminutowy blok, złożony jedynie ze zwiastunów nadchodzących filmów. Natomiast wszystkie sieci multipleksów, czyli Multikino, Cinema City oraz Helios, wyświetlają reklamy przed seansem.
W kinach studyjnych trzeba koniecznie pojawić się na czas, bo w większości z nich seans rozpoczyna się dokładnie o godzinie wskazanej na bilecie. Natomiast w multipleksach można spóźnić się kilka lub nawet kilkanaście minut, żeby ominąć część reklam.
Ile kina zarabiają na reklamach przed seansem?
W okresie od grudnia 2021 r. do końca października 2022 r. Multikino zarobiło 13,2 mln złotych z emisji reklam, zaś w przypadku Cinema City było to 18,2 mln złotych*. Na pierwszy rzut oka są to ogromne kwoty, ale tak naprawdę wpływy ze sprzedaży reklam stanowią jedynie kilka procent sumy przychodów obu sieci multipleksów.
W praktyce kina utrzymują się przede wszystkim ze sprzedaży przekąsek i napojów, a wpływy z reklam są jedynie dodatkiem. To właśnie dlatego w trakcie bloków reklamowych przed seansem wyświetlane są zwiastuny nadchodzących filmów, a także reklamy zachęcające do zakupu popcornu, nachosów lub abonamentu kinowego.
*Źródło: Raporty finansowe Multikina oraz Cinema City dostępne w Krajowym Rejestrze Sądowym.
Doświadczony copywriter i dziennikarz, który pisał m.in. dla Wirtualnej Polski, Gier Online oraz Queer.pl. Obronił filmoznawczy licencjat, a obecnie kończy studia magisterskie na kierunku artes liberales na Uniwersytecie Warszawskim. Prowadzi serwis 500 Filmów od 2018 roku.